Gert Ysebaert (Mediahuis) –  Een groot bereik koppelen aan data.

Het Belgische Mediahuis is in Vlaanderen en Nederland langzaamaan een grote speler geworden, met onder meer tal van dagbladtitels in bezit. Recent is daar de Telegraaf Media Groep bijgekomen, al is een substantieel minderheidsaandeel daarvan in handen van concurrent Talpa van John de Mol. Gert Ysebaert erkende dat hij liever volledig eigenaar van TMG was geworden, maar zei goed te kunnen leven met de huidige situatie. Dat komt onder meer doordat De Mol niet alleen een concurrent is, de twee partijen werken ook samen. Een vorm van netwerkeconomie waarin Ysebaert veel toekomst ziet. Mediahuis heeft, net als de hele sector, last van de grote internationale bedrijven zoals Google en Facebook.Ysebaert is er daarom voorstander van dat de mediabedrijven hier de krachten bundelen: Een groot bereik koppelen aan data. De bedrijven weten inmiddels veel over hun klanten. Door de handen ineen te slaan, zullen ze nog beter in staat zijn om de juiste content op het juiste moment te leveren en inkomsten uit advertenties hier te houden of zelfs terug te halen. “Wij kunnen net zoveel als de grote platforms en bieden een vertrouwde omgeving”, aldus Ysebaert. Dagvoorzitter Rens de Jong wilde weten of de overname van TMG het einde betekent van GeenStijl, waarvan Ysebaert geen fan is. GeenStijl heeft voor hem inderdaad geen prioriteit, antwoordde Ysebaert, maar wat ermee moet gebeuren moet het management van TMG maar besluiten. Rens de Jong opperde dat Mediahuis als meerderheidsaandeelhouder in TMG toch bepaalt wat er gebeurt, maar daar ging Ysebaert niet nader op in. Dat de concernonderdelen op z’n minst gedeeltelijk zelf besluiten wat ze doen, mocht ook blijken uit het feit dat Mediahuistitel NRC Handelsblad uit Blendle is gestapt, terwijl andere titels daaraan blijven deelnemen. Ysebaert sprak zijn waardering uit voor Blendle, maar samenwerking ziet hij toch meer op de advertentiemarkt. Voor TMG ziet hij nog voldoende mogelijkheden om te groeien, hij gelooft volop in de toekomst van kranten.