Erik van Heeswijk (Cleverlions) – Cleverlions vraagt aandacht voor je productie

Erik van Heeswijk van data- en contentspecialist Cleverlions komt nogal eens bij mediabedrijven over de vloer. Daar ziet hij vaak hetzelfde gebeuren, waardoor bedrijven niet het optimale uit hun producties halen.

Bij veel grote redacties zakt bijvoorbeeld de aandacht voor een productie af, zodra deze wordt gepubliceerd. Terwijl dat nu juist het moment is waarop het publiek pas aandacht voor de productie krijgt. Zo laat je als mediabedrijf veel kansen liggen om je productie te optimaliseren en meer aandacht te genereren. Van Heeswijk geeft de overweging mee om het publiek al van te voren te laten weten dat je met een verhaal bezig bent voor het creëren van meer engagement, en om de redactie ook na publicatie de ruimte te geven om met het verhaal bezig te zijn: bijvoorbeeld kop bijwerken, nog een extra verhaal schrijven of op Facebook zetten. “Iedereen denkt dit logisch is en al gebeurt, maar dat is niet zo.”

Een tweede aandachtspunt is het denken in kanalen. Als een verhaal op meerdere kanalen wordt gepubliceerd, worden vaak de algemene cijfers van de kanalen gebruikt om te laten zien hoe een verhaal scoort. Van Heeswijk stelt dat niet veel zegt en dat het veel zinvoller is om vast te stellen hoe een verhaal het op elk van die kanalen doet, zodat je de verhalen beter kan maken. Dit is de redactionele view op data. Hij geeft een korte demonstratie omnichannel grafieken lezen waarin duidelijk wordt dat uit het tijdsverloop in het kanalengebruik en de hoeveelheid views is af te lezen om welk soort bericht het gaat.