Arjen Lubach (NPO) – YouTube als aanvulling op tv en Uitzending Gemist

Arjen Lubach had nooit gedacht dat hij met zijn programma Zondag met Lubach (VPRO) zo’n groot publiek zou bereiken. Toen het programma op 200.000 kijkers zat, dacht hij dat het plafond zo ongeveer bereikt was, maar inmiddels kijkt een miljoen mensen naar hem op tv en er zit nog steeds groei in. Hij heeft ook nog eens 228.000 abonnees op zijn YouTube-kanaal. Voor dat kanaal heeft hij moeten vechten in de omroepwereld: de angst bestond dat het kijkers zou wegsnoepen bij de televisie. Dat blijkt niet het geval, het YouTube-kanaal is juist een toevoeging die (jong) publiek trekt dat geen tv kijkt. Zijn Trump-video “Netherlands second” ging viral en werd door miljoenen mensen over de hele wereld bekeken, dus zou het niet voor de hand liggen om zijn programma alleen nog op YouTube te zetten, wilde Rens de Jong weten. Dat gaat niet, reageerde Lubach. Om het programma te maken, heeft hij een flink budget nodig voor onder meer het aankopen van fragmenten van anderen die hij gebruikt. Dat budget krijgt hij alleen door er een televisieprogramma van te maken. Een vorm waarin hij bijvoorbeeld één los kort item per dag op YouTube zet, is niet haalbaar. Daarvoor is het format te bewerkelijk. Lubach benadrukte dat hij met een heel team werkt, waarin onder andere zes schrijvers zitten voor de grappen. Wat zou hij doen als hij de baas van de NPO was, vroeg Rens de Jong. Nieuwe media omarmen, zei Lubach. Tim Hofman (BNN-VARA) laat zien dat het kan, met onder meer zijn succesvolle YouTube-kanaal #BOOS.